Bög eller inte - spelar det någon roll?

  Min familj har under ett par tillfällen försökt på ett ganska så osmidigt sätt ta reda på "vad jag verkligen är". De mest absurda försök att ta reda på sanningen har gjorts och jag har roats lika mycket varje gång. När jag pratar om sexualitet med mina elever är det samma sak - jag låter det vara osagt. Jag antyder precis lika mycket att jag skulle kunna vara homosexuell som att jag är heterosexuell. För mig skulle det nämligen inte spela någon större roll om jag vore bög eller hetero och tycker således inte att det är någon annans angelägenhet heller. 

  Det betyder att jag gärna kan berätta om alla killar jag hånglat med under mina år som student. Jag kan också berätta om när jag förlorade oskulden och de det gigantiskt stora antal kvinnor jag dejtat (eh...) efter det. Att flera av mina vänner är homosexuella berättar jag gärna också och drar anekdoter om de nattliga samtal vi har haft där Maria beskrev hur hon kom ut till sina föräldrar och hur svårt det var för pappa att ta till sig det. Eller hur Jocke blev kär i en kille för första gången och hur han ett par år senare gifte sig med en annan kille.
De två vackraste människorna i världen på en och samma bild: Taiwaneiska Takeshi Kaneshiro
och kinesiska Ziyi Zhang.

  Okej, jag lägger fokus på homosexualitet och jag gör det för kontrastens skull. Pratar jag med elever om det så gör jag det för att de behöver höra det och för att sätta griller i huvudet på dem. "Skulle det spela någon roll för er om magistern är bög?", frågar jag rakt. Och hittills, glädjande nog, är det ytterst få som svara "Ja" på den frågan. De flesta skakar på huvudet och menar att det inte påverkar hur jag är som lärare eller som vuxen. Och det är precis det svar jag vill ha.
  En kär kollega frågade mig rakt ut härom året och det var så gulligt att jag nästan blev rörd.
"Är du lite...åt det andra hållet, Jesper?"
Vi skrattade tillsammans och hon kände att hon behövde fråga, härligt frispråkig som hon är. Och så berättade jag om alla killar jag hånglat upp, min svåra tid i den svenska frikyrkan som jag sedermera har tagit bestämt och fullständigt avstånd ifrån.
  Min syster har på samma sätt vid några tillfällen osmidigt lagt till ett "eller kille" på frågan "Dejtar du någon tjej nu för tiden då, Jeppe?". Och jag skrattar högt och hon blir röd i ansiktet.
  Härom dagen postade jag på Instagram en bild på en av mina favoritskådisar Takeshi Kaneshiro med texten att "He is one of the best looking men I know". Och det är han. Fruktansvärt snygg och jag blir lite glad i magen varje gång jag ser en film med honom. Ett par dagar senare postar jag ytterligare en bild på tre kinesiska fantastiskt vackra kvinnor och bedyrar att "The most beautiful women are Chinese".
  Jag vet att jag har både vänner och elever som följer mig och jag är mycket medveten om vad jag lägger ut för bilder. För åter igen, det spelar ingen som helst roll för mig om jag vore bög eller om jag är hetero.

  Och precis som alla andra så får du inte något svar ens när du läser det här. Fråga mig gärna om jag är bög, för det betyder att jag har lyckats!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar