Hur får jag pojkar att läsa?

   Jag säger, nej, jag predikar, för mina elever att läsning är det absolut viktigaste om man vill få höga betyg. Jag vet inte än om någon av mina elever har eller tar mina ord på allvar. Som det är nu finns det så mycket annat som är viktigare. Men jag fortsätter predika. Jag fortsätter berätta att skillnade mellan dem som får höga betyg och de som "inte får det", ofta handlar om läsvana.
  Jag tar kidsen till skolbibliotek. Jag tar dem till stadsbibliotek. Jag och bibliotekarier gör reklam för böcker som är spännande, intressanta och som vi tror kan väcka lust att läsa. Men det fungerar inte. Det fungerar inte alls.
  Därför gjorde jag en enkät som mina elever får fylla i där den viktigaste frågan, och det ska erkännas, jag läser killarnas svar noggrannast, handlar om "vilken sorts böcker man skulle kunna tänka sig läsa". Resultatet är....
  Så ser det ut. De killar som svarat på min lilla lekmannaenkät, som också frågar vilken sorts film man helst ser (jag tror nämligen det går hand i hand), visar det sig att man vill läsa om skräck, mord, våld, fantasty och action.
  Och så tittar jag på det lilla utbud av litteratur jag vet eller hört om och tänker:
"Nä, något sådant finns inte."
  Och så tänker jag:
"Jaha, jag får väl skriva den ultimata "killboken" själv då!".

Och där står jag nu. Med 60-talet unga pojkars utlåtande om läsning och innehåll. Och så tänker jag att jag får väl skriva den boken själv. Jag får väl kombinera sport och idrott med zombier och våld - enbart för att jag vill att mina elever ska börja läsa.

Jag gör det.

Titta i bokhyllan om ett år. Sök efter ett namn. Jesper heter jag. Och jag vill inget hellre än att mina killar i skolan ska börja läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar