Lärare - världens mest uppskattade yrke!

I dag hör det liksom till att gnälla på skolan och lärare. Det verkar vara mer regel än undantag. Människor överallt gnäller på skolan och lärarna, politikerna gnäller på skolan och lärarna och lärarna gnäller på skolan och sig själva - och på alla andra som gnäller på skolan och lärarna.

Det är helt enkelt förbannat mycket gnäll. 

I allt det här förbannade gnället tänker jag komma här och komma här och kalla läraryrket för världens mest uppskattade yrke. Herreminje - hur är jag funtad! Man får aldrig något tack, ingen uppskattar det man gör, alla är bara gnälliga, sura och missnöjda. 

Här har jag ett val. Antingen så väljer jag att lyssna på pöbeln och gnällspikarna eller så väljer jag att lyssna på dem jag jobbar med. Och för. Mina elever. För så är det - det är knappast Jan Björklund som får mig att älska mitt jobb, det är knappast twitterpedagogerna som diskuterar lärarstatus så fort man får chansen, det är knappast media som tar alla chanser att svartmåla skolan och dess personal.

Sorry, jag kan inte bry mig mindre om vad ni säger. 

Däremot bryr jag mig om vad mina elever säger. Och jag har aldrig känt mig så uppskattad i hela mitt liv som när jag lyssnar på dem.

TERMINENS UTVÄRDERING (15 elever än så länge, en del missnöjda, andra nöjda)

Klicka på bilden för större och läsbarare text...



ANDRA ELEVER VISAR UPPSKATTNING








Jag samlar på dem. Jag tittar på dem när jag känner mig deppig. Och så mår jag bra igen.

Och så glömmer jag aldrig varför jag gör vad jag gör - och det är det minst egoistiska jag någonsin kan göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar