IKT-TIPS: Kahoot - undervisning med spel och lek

"Gamification" är för en del en ny term som kortfattat handlar om att utnyttja tekniken för att spela sig till kunskap. Det kan vara allt från virtuella världar till appar på mobiltelefoner och plattor, men det handlar också om spel med syfte att lära ut och lära in. 

Kahoot är ett verktyg i betastadie som jag har kört ett par dagar i mina nya klasser. Med tillgång till Smartboard och elevernas egna mobiltelefoner och plattor, har jag haft läxförhör i grammatik, jobbat med engelsk läsförståelse och realia - allt på ett roligt, engagerande och nytt sätt. 

Kahoot i mitt klassrum
Det är lätt. Du skapar dina egna quiz i det webbaserade verktyget, låter eleverna logga in med sina egna enheter på en sida och med en pin-kod kan de sedan delta i förhöret (eller spelet om man så vill). Allt visas på tavlan och jag och klassen kan under spelets gång gå igenom frågorna, förtydliga och repetera. 

De klasser jag använt Kahoot med så långt, älskar det! Det har gjort att alla elever kunnat delta och göra sin röst hörd samtidigt som det är ett nytt modernt sätt att bedriva en lektion


Ett exempel på en lektion med Kahoot kan du hitta här. Jag utgår från denna när jag startar upp språkhistoriska i en år 8: http://goo.gl/KPzJ66




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar