Mobiler i klassrummet - för sista gången

En elev frågade mig idag:
- Vill du ha min mobil?
Han sneglade mot lådan som finns på katedern där det står "Mobiltelefoner" på med stora bokstäver. Jag förstod inte vad han menade så jag svarade:
- Nej tack, behåll den du. Varför frågade du?
Han blev tyst för ett par sekunder och svarade:
- Nä men våra lärare vill att vi lämnar bort dem, så jag tänkte att det vill du med...

Jag tänkte själv ett par sekunder, tänkte att tanken aldrig slagit mig och svarade:
- Mitt mål med mina lektioner är att de ska vara så intressanta, så bra och så engagerade att mina elever aldrig kommer på tanken att hellre leka med sina mobiler än att lyssna på vad jag har att säga eller ta sig an de uppgifter jag ger ut.

Han stirrade på mig.

Och jag inledde ett nytt arbete i engelska med att prata om Malala, flickan som höll på att dö för sin kamp för allas rätt till utbildning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar