Lysande lärare - inte okej!
Fråga: Tror du att en del av alla som skriver under 0,5 på högskoleprovet trots det kan passa utmärkt som lärare i #skolan?
Mitt svar: Jag är ett exempel. Och jag är en lysande lärare!
Det har förts diskussion huruvida man får säga så. Att man är en lysande lärare. Man måste ju vara ödmjuk, så det går ju inte an. Bra lärare säger aldrig att man är en bra lärare. Tydligen.
Kanske är det dags för en förändring? Är jag lysande? Självklart inte. Är jag ens bra? På vissa saker bättre än andra saker, antar då att då jag inte är bra på precis allt, så är jag ingen lysande lärare. Inget "förstelärarematerial", direkt.
Så vad sysslar jag med då? Varför säger jag att jag är en lysande lärare? För man kan väl inte vara en lysande lärare om man skrev under 0,5 på högskoleprovet för 20 år sedan och än mindre om man säger det?
För att jag tror att år av svartmålning, diskussioner om lärare, status, kvalité, skola och elever, faktiskt inte hjälper ett endaste dugg i processen att göra skolan bättre. Jag vill gärna hjälpa till att vända på saker och ting och det första jag kan göra är att gå till jobbet glad i hågen, entusiastisk och motiverad för att göra ett gott jobb - och det gör jag ta mig tusan inte genom att låta mig sänkas av all skit som man får höra om lärare, skola och elever. Om jag går till jobbet och känner mig usel, ja då är jag definitivt inte en bra lärare.
Ödmjukhet är bra. Jag är ödmjuk nu. Skrev just att jag förmodligen inte är en lysande lärare, men att jag gärna vill bli det och ses som det. För det är så det börjar, det är då jag kan lyfta mig själv och mina elever och kolleger och tillsammans jobba mot en bättre skola.
Så ut med jante, lägg ödmjukheten åt sidan för en stund och sträck på dig! Se dig i spegeln innan du går till jobbet, du fantastiske lärare, och se en lysande och svinbra lärare och när du väl kommer dit, berätta för dina kolleger hur lysande och svinbra de är och berätta för dina elever hur lysande och svinbra de är!
Och kan man skriva under 0,5 på högskoleprovet och passa utmärkt i skolan? För alla som inte tror det - kom och låt dig bländas - jag är lysande!
Jag är inte bara bra - jag är jävligt snygg också!
Dagens lärare - en del av skolkrisen
Skolan är "supervalårets" hetaste fråga. Jag vet inte om jag tycker det är bra eller om jag bara blir så där trött ända in i själen. Förmodligen det sistnämnda. Trött ända in i själen. Att skolan har blivit en valfråga säger trots allt tämligen mycket om samhället och synen på framtiden, utbildning och våra barn. I den bästa av världar skulle det aldrig vara en het fråga - det skulle fungera, det skulle vara uppebart och det skulle finnas perspektiv från alla håll och kanter där ingen tvekan råder att framtiden är värd att satsa på. För det är ju faktiskt det det handlar om.
Men jag skulle vilja flytta fokus från politik för en stund och i stället titta på de som befinner sig i verksamheten, det vill säga i skolan, och som kämpar på så gott det går. För bland oss lärare finns det nämligen splittringar, grupperingar och viljor som kämpar åt olika håll. Och känner jag lärarna rätt, så kan knappast reformer och lagar förändra det. Sanningen är den att lärare måste vara de äldsta hundarna som aldrig kommer finna sig i att lära sig sitta. Så envisa är vi och så kommer det förbli. Vi gör som vi alltid gjort och kommer det nya reformer, ja då suckar och stönar vi, försöker få det att se ut som att vi följer dem - bara för att fortsätta som vi alltid gjort. Och det är det där som är problemet. Det där "som vi alltid gjort".
Jag kan just nu inte komma på något annat yrke där utveckling inte är ett ledord i arbetsbeskrivningen än läraryrket. Är du ingenjör måste du läsa på och hänga med i tekniken för att kunna klara jobbet, är du läkare behöver du vara lyhörd gentemot nya forskningsresultat och behärska ny teknik och nya rön för att kunna hjälpa människor på bästa sätt. Men är du lärare finns det ingenting som säger att du behöver utvecklas eller ens anamma nya pedagogiska tekniker och metoder - du kan helt enkelt tänka och göra som du alltid gjort och fortsätta känna att du inte har någon status, inte respekteras av samhället och att skolpolitiker inte har någon tilltro till ditt jobb. När det borde vara tvärt om. Om någon yrkeskategori skulle behöva hålla sig ajour med samhällsutvecklingen så borde det vara lärarna.
Saken är den att det finns på tok för många lärare i dag som av gammal vana anser att samhället, det vill säga våra elever, barn och ungdomar, ska anpassa sig efter hur vi vill ha det. Behöver jag säga att det inte är någonting annat än utvecklingshämmande? Jag har sagt det förr och jag säger det igen: skolan och lärare behöver anpassa sig efter eleverna och samtiden - inte tvärt om!
På Twitter dök frågan upp
" Det krävs en maktförskjutning till elevernas fördel men jag tror inte att lärarna (som kollektiv) går med på det!!?? ",- twittrat av en skolledare som är aktiv och som jobbar hårt för att utveckla och få in skolan i samtiden. Mitt svar?
"Jag skulle lätt gå med på det! :) eleverna äger sin inlärning, lärare får aldrig äga undervisningen"Följdfråga:
Du upplever inte det som ett hot, att eleverna, & inte du som lärare, 'äger lärandet'?Mitt svar:
Inte ett dugg, då hade uppdraget varit omöjligt för mig. Både jag o elever förstår att det handlar om samarbete
Min undervisning är min gåva och tjänst till mina elever, jag är mycket ödmjuk inför den äranSaken är den att det finns en stor del av lärarkåren som håller fast vid en, som jag anser, förlegad syn på lärarrollen. En lärarroll från tiden då lärare verkligen stod för kunskap och vetande. Det är inte riktigt så idag. Dagens samhälle är ett kunskapssamhälle där skolan inte längre behöver vara det enda alternativet för kunskapsinhämtande. Fråga dagens ungdomar var de lär sig engelska (jag har gjort det) och majoriteten, om inte alla, säger allt utom "i skolan" (film, internet, musik, bloggar, spel etc). Det skulle kunna vara en tankeställare, men det är det inte.
När jag går in i ett klassrum, i mitt möte med elever, så gör jag alltid det med en ödmjukhet. En ödmjukhet som handlar om att jag är där för deras skull, aldrig tvärt om. En ödmjukhet som handlar om att se på eleverna som fullt kapabla människor som kan med rätt verktyg få den kunskap som önskas av dem - och jag finns där för att bistå dem. För en del lärare, kanske fler än vi vill tro, så är det känsloladdat. Det handlar nämligen mer om att göra sig oumbärlig som "guide i kunskapsdjugeln" än att med pekpinnar och förmanande piska in rätt kunskap. Och när jag är oumbärlig som lärare, mentor och ledare, då är det skola på riktigt.
Kanske är det dags att lärare ser sitt yrke för vad det är och inte för vad det en gång var. Och det behöver inte betyda någonting. Så länge du är oumbärlig för eleven, så kommer du alltid vara viktig. Så gör dig oumbärlig - på rätt sätt! Ett sätt som fungerar idag, i dagens kunskapssamhälle och bland dagens unga och framtidens ledare. Målet måste vara framtiden - för många lärare ligger målet i det förgågna.Och så länge det är så, kommer skolan förbli en het fråga i fler "superval" framöver.
"Fattar du inte, kan du lika gärna dra!"
Har tagit del av den examinationsuppgift jag förväntas göra för att klara kursen "Pedagogik och skola II" (eller något liknande "yada yada yada). Jag har hur mycket som, helst att säga om det här och att yada yada yada - men det som gör mig mest skogstokig nu är hur man fortfarande inom den akademiska världen lägger vikt på "språk och form". Som om innehållet är sekundärt - vilket det förmodligen också är i den akademiska världen.
Och det stör mig otroligt. När jag gick lärarutbildningen blev jag kuggad på en examinationsuppgift med orden att den inte "höll akademisk nivå".
Man häpnar!
Så här i efterhand häpnar man. Så här i efterhand när man jobbat som lärare i 12 år, så häpnar man ännu mer.
Om man tror att grunskolan behöver förändras - ja shit, då behöver ta mig fanken akademiska utbildninar också förändras. Och sluta hålla på med sitt akademiska trams.
Kunskap är fint, vackert och enligt mig, bör den också vara tillgänglig för alla. Så är det inte idag. Det krävs i stort sett att du som läsare ska ha en akademisk utbildning och erfarenhet i det akademiska språket för att kunna förstå någonting i innehållet i en avhandling, uppsats eller vad fanken vad som helst. Det är ju inte konstigt att landet är uppdelat i "arbetare och akademiker" när akademikerna på något sätt med tänder och klor kämpar för att "arbetarna" INTE ska ha tillgång till samma kunskap som de har.
Jag tar det en gång till, aningen mer utvecklat:
Skillnaden mellan akademiker och icke-akademiker stärks av t.ex. ett akademiskt språk som gör att icke-akademiker aldrig någonsin kommer kunna bli akademiker. Om det nu är målet. Mål? Vafan!?
Kunskap och vetenskap borde vara tillgängligt för alla! De verkar ju trots för att sprida fakta och vetenskapliga belägg. Men det krävs att du är akademiker - eller nä... Jag är väl akademiker, men jag har svårt att ta till mig det som skrivs. Så det krävs att du är....är...smartare? Intelligentare? Lyckosammare? - än "icke-akademiker".
Lyckosammare - jo jag tackar. Tänk att vi fortfarande dömer människor efter förutsättningar. För det är ju större chans att en ungdom som växer upp i ett akademiskt hem går vidare till högre studier än en "arbetaravkomma". Vi lägger en nivå som grundar sig i allt annat utom kunskap. Och vi gör kunskapen otillgänglig för en stor del av våra medborgare - med vilje. Med baktanke. Och med syfte?
Min 70-år gamle far berättade bara i helgen att han och hans bror liftade genom Europa (första gången jag fick veta det...). När de skulle ta sig från Malmö söderut, på 60-talet, väntade de i flera timmar. Tills dess att min far tog på sig sin studentmössa. Efter en kort stund fick de lift (far är den enda av fyra bröder i en småländsk familj som blev akademiker och därmed gjorde en klassresa. Född 1944).
Dagens samhälle, ett kunskapssamhälle som är helt fantastiskt - om man tillåter det att vara det. Och universiteten och högskolorna är så efter, eller före, grundskolan och gymnasiet att de för i helvete måste börja förändras, de också.
Så, nu fick jag det sagt.
IKT-Tips: GPS-baserad scavanger hunt
What a day we've had! Almost a clear blue sky and a shining sun - we couldn't have asked for better weather. Everything else went as planned and as the "brain behind the event" I am really happy and satisfied. I had my worries yesterday - what do I do if Pinwheel suddenly goes offline? What happens if all the pins for some reason were deleted or turned invisible or whatever? All that worrying for nothing, really, as it turned out to work perfectly. Here is a bit of evaluation of today's "Stockholm City Smartphone Scavenger Hunt 2012" with the students from Ösbyskolan, Stockholm, Sweden.
Preparation
A couple of months ago we started to plan a half a day out and about in Stockholm with our students. Even if they all live in an area only 30-40 minutes bus ride from Stockholm city, most of them have not been in Stockholm that much apart from the typical shopping areas. Our goal was from the start to offer our students a way to discover the city and learn about important places such as museums, buildings, historical sites etc. But the question was: how do we do it?
Justin Bieber och den accepterade mobbningen
![]() |
Bild via |
Hur ett skägg kan skapa arbetsro i klassrummet
Killarna märkte jag först. De börjar omedvetet att "stryka sig om hakan", om sina förpubertala hakor, som om de leker med ett skägg som inte finns. Och så blir de lugna. Vad som är märkligare är att även tjejer kan omedvetet göra samma sak.
Nä, det här är så klart inget som det forskas på och jag har aldrig hört lärare prata om skägg som ett verktyg för att skapa lugn i klassrummet.
Men ibland funkar det!
Och det är ju lite lustigt samtidigt.
IKT-Tips: Undervisa med digitala Lego-bitar i Build With Chrome

Studiemotivation blir aldrig vinsten av läxor
I en tidigare sortens skola var läxan mer eller mindre självklar. Den självklarheten borde ha försvunnit i och med ett förändrat samhälle men också vetenskapliga studier som pekar på att läxan som den såg ut inte fyller någon funktion. Och då ska det sägas att det är ur ett jämlikhetsperspektiv där varje elev ska utvecklas efter sin egna förmåga. För självklart finns det elever som utvecklas av ett "läxtänk".
Att slopa läxor i skolan är inte att ta bort möjligheten för studiemotiverade elever, vilket kanske är en första spontan reaktion. Det finns nämligen inget förbud mot att studera och förkovra sig utanför skoltid. En alldeles berättigad fråga är nämligen om läxans syfte är att hjälpa eleverna att lära sig mer eller att genom förmaningar göra elever studiemotiverade. Frågan är tämligen berättigad när läxans effekt allt som oftast visar motsatsen - den kväver i större utsträckning idag än tidigare, den lilla motivation som en växande grupp elever må hända har.
Ytterligare problem med läxor är att lärare använder det som ett verktyg för att bedöma eleven, förhoppningsvis inte kunskapsmässigt vilket vore ett direkt tjänstefel, men tyvärr inte så sällan efter en slags "ordningsskala". Skötsamma elever som gör sina läxor och är duktiga och fina elever. Elever som inte gör läxorna är lata och slarviga elever. Förkämpar av skolans lagstadgade värdegrund borde här få andnöd.
Jag har helt slutat använda ordet läxa som lärare. Ordet är så infekterat att bara höra första stavelsen får flera elever att känna stress, press och ångest. Det kan jag aldrig försvara som lärare som ett godkänt verktyg för att stärka mina elevers kunskaper. I stället är mitt mål och metod att successivt försöka få varje elev att både bli studiemotiverade och att lära sig studieansvar. Därför formulerar jag mig på ett sätt som gör att förmaning, plikt och skyldighet försvinner.
- Nästa vecka kommer vi prata om handlingen i Romeo och Julia och för att få ut så mycket som möjligt av lektionen behöver man kanske titta igenom häftet en gång till.
Och det är allt.
Jag säger aldrig när man kan läsa häftet. Det kan ske på en rast, på bussen hem från skolan, innan man går och lägger sig eller vid köksbordet. Eller inte alls. Så ja, på ett sätt gör jag det frivilligt. En läxa kan jag aldrig bedöma som en elevs kunskap och jag kan aldrig bedöma elevens förmåga att göra läxor. Det är inte "rocket science". Väldigt få människor på jorden klarar att under en stund lära sig handlingen i Romeo och Julia eller tjugo glosor och sedan minnas allt en tid senare.
Forskare är tydliga, läxor handlar om närminne och ytlig kunskap. Den kunskap som skolan behöver bedöma är djupkunskap och den hjälper vi våra elever med genom helt andra metoder.
Studiemotivation går inte att tvinga fram. Våra elevers hjärnor är självständiga diton som däremot kan lockas och inspireras till lust att lära. Det kan läraren åstadkomma - aldrig en läxa.
Skolutveckling - ledarskapet, tekniken och tiden

"Om ett barn inte lär sig..."
För tillfället florerar det en bild på nätet med Michael J Fox och ett citat. Söker man på citatet så kommer det tämligen få träffar på just MJ Fox. Däremot dyker namnet Ignacio Estrada upp, lätt fler gånger än MJF. Så vem sa det först då?
Jag har mycket liten anledning att tro att en skådespelare skulle sagt det överhuvudtaget.
Men jag översätter väl det till svenska och gör ett par"citatbilder" på mig själv så får vi se vad som händer. Bra citat som jag köper till 100% och nu säger jag det.
Gör mig viral - det där med källkritik bryr sig ingen om ändå. Ju.