I mitt drömmklassrum skulle jag ha...

Jag skulle ha lika många moderna laptops som jag hade elever.
Jag skulle ha en fet HD-projektor, sladdlöst kopplad till mina egna laptop och min egna surfplatta. 
Jag skulle kunna stå var jag vill i klassrummet och styra vad som sker på tavlan/duken.
Jag skulle kunna med en knapptryckning kunna styra och se elevernas skrivbord och skrämar.
Jag skulle kunna stänga av och sätta på internet för varje elev och hens dator. 
Jag skulle ha tillräckligt med hård- och mjukvara på dels min egen samt mina elevers datorer så att de senaste redigeringsprogrammen för media lätt kan köras.
Jag skulle kunna ge åtkomst till olika program och funktioner till elevernas datorer efter eget önskemål.
Jag skulle låta eleverna arbeta i molnet mest hela tiden.
Jag skulle ha en kamera som spelar in mina lektioner och som jag kan styra med en knapptryckning.
Jag skulle ha en laserskrivare i klassrummet.
Jag skulle ha en scanner i klassrummet.
Jag skulle kunna erbjuda varje elev ett urval av program, arbetssätt och applikationer för att anpassa sin egen inlärning.
Jag skulle inte behöva arbeta mot en trångsynt IT-avdelning på kommunen.
Jag skulle ha fria tyglar.

Allt är fullt möjligt. 

Dock inte i svensk skola. Vi har fullt upp med att diskutera keps på eller keps av. Ungefär så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar